2010-ben lényegében lezárult az Ökotárs Alapítvány és partnerei - a Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány, az Autonómia Alapítvány és a Kárpátok Alapítvány-Magyarország - által működtetett 6,3 milliós euró keretösszegű, hároméves pályázati program. Noha a támogatott projektek egy részének elszámolása és ellenőrzése még áthúzódott 2011-re, a munka túlnyomó része már lezajlott.
A 2008 és 2010 között három pályázati fordulóban beérkezett több mint kétezer pályázatból összesen 240 projekt részesült támogatásban, az alábbi megoszlásban:
Évad | Témakör | Összesen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Környezetvédelem és fenntartható fejlődés | Civil kapacitás-fejlesztés | Szociális kohézió, gyermek- és egészségvédelem | Kulturális örökség védelme | |||
2008 | Benyújtott | 154 | 352 | 246 | 201 | 953 |
Támogatott | 30 | 24 | 19 | 22 | 95 | |
2009 | Benyújtott | 162 | 187 | 296 | 230 | 875 |
Támogatott | 25 | 20 | 19 | 19 | 82 | |
2009/2 első forduló | Benyújtott | 157 | 185 | 286 | 204 | 832 |
2009/2 második forduló | Benyújtott | 43 | 41 | 49 | 39 | 172 |
Támogatott | 16 | 12 | 15 | 19 | 63 | |
Összesen * | Benyújtott (1. ford.) | 473 | 724 | 828 | 635 | 2660 |
Benyújtott (2. ford.) | 359 | 580 | 591 | 470 | 2000 | |
Támogatott | 71 | 56 | 53 | 60 | 240 |
*A harmadik pályázati körben (2009/2) az eljárásrend megváltozott, a pályázat kétfordulóssá vált. Az összesítésben az első két körben (2008 és 2009) benyújtott pályázatok mind az első, mind a második forduló számaiban szerepelnek.
(Bővebb információ: www.norvegcivilalap.hu)
Az NCTA sok szempontból új kihívást jelentett a lebonyolító alapítványok számára, amelyek – élve az EGT/Norvég Finanszírozási Mechanizmus adta szabadsággal – egyben példát is kívántak mutatni hozzáállásukkal és működésmódjukkal más támogató rendszerek felé, megmutatva, hogy kevés bürokráciával is lehet megbízható és sikeres támogatási programot működtetni, valamennyi érintett hasznára és megelégedésére.
Bár mind a négy alapítvány működtetett saját adományi programot és/vagy bonyolított már korábban pályázati rendszereket, az NCTA – mind a teljes keretösszeget, mind a pályázatok számát, mind a projektek méretét illetően – nagyságrendileg új feladatot jelentett számukra. Ez is szükségessé tette a „négyesfogatban” való együttműködést, ami már önmagában példa nélkül való a hazai gyakorlatban. A közös munkát nagyban megkönnyítette az a tény, hogy mind a négy alapítvány hasonló tőről fakad: amerikai magán- vagy állami adományozók, intézmények hozták létre és indították őket útjukra. Ez egyben azt is magával hozta, hogy mindannyian hasonló, alapvetően a tengerentúli szemléletet tükröző adományozói felfogást képviselnek, amely az európai – és főként hazai – finanszírozókhoz képest sokkal inkább bizalmon alapuló, a támogatottat egyenrangú partnerként kezelő, kevesebb bürokráciát és nagyobb rugalmasságot tanúsító működésmódban nyilvánul meg.
Ezt a gyakorlatot a lebonyolítók az NCTA-ban is igyekeztek minden téren érvényesíteni. Törekedtek arra, hogy minél jobban egyszerűsítsék a pályázatírás és beszámolás feladatát, érthető és egyszerűen megfogalmazott pályázati dokumentumok, valamint egy könnyen használható online beadó rendszer kidolgozásával. Ráadásul ezeket a visszajelzések és értékelések fényében körről körre folyamatosan fejlesztették, finomították is. Emellett nagyon sok múlt a munkatársak segítő hozzáállásán és nyitottságán is: minden azt az üzenetet közvetítette, hogy a pályázók és támogatottak merjenek bátran hozzájuk fordulni, legyenek őszinték, hiszen közös érdek a jó és sikeres projektek támogatása és megvalósítása. A visszajelzésekből egyértelműen kiderült, hogy ezt a fajta személyességet minden pályázó igen nagyra értékelte. További pozitívumnak tekintették a gyorsaságot és a határidők betartását: a pályázatok beadásától számítva az értékelést az alapítványok nem több mint 2 hónap alatt lebonyolították; a szerződéskötés, illetve a beszámolók elfogadása után néhány nappal az aktuális támogatási részlet átutalása is megtörtént. És bár egy fecske nem csinál nyarat, reméljük, hogy az NCTA gyakorlata, ha lassan is, de hatást fog gyakorolni az állami támogatáskezelő rendszerek és szervezetek működésmódjára is...